اخبار

دومین کانون سلامت محله شهر کرمانشاه ، به همت شهرداری این شهر افتتاح گردید

دومین کانون سلامت محله شهر کرمانشاه ، روز چهار شنبه 1397/05/24 ، با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ، معاون اجتماعی دانشگاه و جمعی از مدیران و کارشناسان این معاونت ، برخی از اعضا ی شورای شهر و مسئولین شهرستان ، جمعی از معتمدین و اهالی محل ، در فرهنگ سرای گل نرگس شهرداری کرمانشاه ، واقع در ابتدای شهرک ژاندارمری افتتاح گردید.

درابتدای این جلسه ، مهدی عبدالمالکی ، رئیس سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه ، ضمن خوش آمدگویی به حضار و ابراز خرسندی از افتتاح دومین کانون سلامت محله ی کرمانشاه در فرهنگ سرای گل نرگس شهرداری ،  با اشاره به تفاهم نامه ی همکاری منعقده میان شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی و بستر مناسبی که بر اساس آن  برای اقدامات  مشترک آن ها ، جهت برآورده سازی بسیاری از نیازهای سلامت محور شهروندان ایجاد گردیده ، از تلاش شهرداری کرمانشاه درتشکیل و به راه اندازی 7 کانون سلامت محله دیگر در 2 فرهنگ سرای دیگر کرمانشاه در محلات جوانشیر و  22 بهمن و در پنج سرای  محله شهر ، در محلات  دولت آباد ، ملاحسینی ، آقاجان ، حکمت آباد و شهرک صادقیه خبر داد. وی در ادامه ضمن تشکر از همکاری های دانشگاه علوم پزشکی ، خواستار تداوم و گسترش این همکاری ها ، به ویژه در خصوص نیازهای آموزشی شد.

در ادامه دکتر محمود رضا مرادی ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، با ابراز خرسندی از دیدگاه اجتماع محوراعضای شورای شهر کرمانشاه و مسئولین شهرداری و نقش آفرینی آنان در ایجاد کانون های سلامت محلات گفت : "  اعضای شورای شهر و شهرداری در این زمینه از ما پیشی گرفته اند و این مایه امیدواری و دلگرمی ماست . چرا که اعتقاد داریم این فعالیت ها، نقش مؤثری در پیش گیری که مقدم بر درمان است ،  خواهد داشت".
وی هم چنین اظهار داشت: " کانون های سلامت  محلات  شبیه چشمه هایی هسنتد که با پیوستن خود ، دریای سلامت را شکل خواهند داد."

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم چنین با اشاره  به سیاست کلان وزارت بهداشت در خصوص اجتماعی شدن امر سلامت و ارتقای سطح سواد سلامت آحاد جامعه و مشارکت جویی و آموزش مطالبه گری شهروندان گفت : "  انجام کار تیمی به خصوص در بخش سلامت بسیار مبارک است اجتماعی شدن سلامت که هدف ما و وزارت بهداشت است ، بدون مشارکت شهروندان و همکاری های بین بخشی مسئولان ادارات و سازمان های مرتبط با دانشگاه ها میسر نخواهد گردید ".

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی نیز در این جلسه در سخنان کوتاهی ارتقای سطح سواد سلامت آحاد جامعه و تقویت مشارکت مردم را ، از برنامه های در دست اقدام وزارت بهداشت عنوان نمود و گفت : " معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی در حال حاضر به هدف تحقق امر اجتماعی شدن سلامت ، بیشترین تلاش خود را به همکاری بین بخشی معطوف نموده است ".

به گفته ی دکتر فیض اله منصوری برای تحقق هدف اجتماعی شدن سلامت ، بایستی همزمان به چهار مساله یا محور اصلی یعنی : همکاری های بین بخشی ، حرکت به سوی توسعه ی  عدالت اجتماعی  در بهره گیری از خدمات نظام سلامت ، ارتقای روزافزون سواد سلامت شهروندان و مشارکت های مردمی  توجه نمود .

وی هم چنین آمادگی معاونت تحت مدیریت خود را در ارایه ی انواع همکاری ها و مساعدت های بین بخشی با شهرداری کرمانشاه در زمینه ی اهداف مشترک اعلام نمود.

 سخنران دیگر این نشست مرادی فر، معاون پیش گیری از جرم دادگستری کرمانشاه بود که با اشاره به این نکته که در زمینه ی پیش گیری ، نباید همه چیز بر عهده ی دولت باشد و نقش آفرینان اصلی در دنیای امروز، خود مردم هستند ، گفت: " که هم از دیدگاه شرعی و هم از دیدگاه دنیای مدرن ، همگانی کردن جرم ستیزی و پیش گیری از آسیب های اجتماعی ، توجه به نقش مردم به عنوان دیده بانان جامعه را ،  طلب می کند ".
سالار احمد زاده ، عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون بهداشت ، سلامت اجتماعی و محیط زیست شورای شهر کرمانشاه ، با تأکید بر ضرورت توجه به فرهنگ سازی بیشتر در میان شهروندان ، از لزوم همکاری های بیشتر بین بخشی ، میان ادارات و سازمان های مرتبط سخن گفت . وی هم چنین با بیان این  نکته که اجرایی کردن مطالبات سلامت محور مردم در این کانون ها ، هدف شورای شهرنیز می باشد ، اظهار داشت:"  کمیسیون بهداشت ، سلامت اجتماعی و محیط زیست شورای شهر کرمانشاه ، در توسعه زیر ساختی در کنار دانشگاه بوده و اکنون در راستای فعالیت نرم افزاری هم با آن همکاری می کند".

 

مرادی عضو دیگر شورای شهر کرمانشاه نیز،  با بیان اینکه ما باید در زمینه های مختلف ، از جمله در زمینه ی سلامت ، خود را تغییر دهیم ، تا دنیا را تغییر دهیم ،  گفت " باید بکوشیم تا با مشارکت مردم ، سطح  شناخت و سواد سلامت آن ها را ارتقا دهیم".  وی هم چنین اظهار داشت : " مشکلات اقتصادی جامعه زیاد بوده و منجر به بحران روانی برای فرزندان و خانواده ها شده و ما باید از جزیره ای کار کردن دوری کرده و با هم و در کنار هم کار کنیم ".

در ادامه تعداد ی از ساکنان محله به طرح دیدگاه های خود و خواسته های خود از مسئولین حاضر در جلسه پرداختند که توسط آنان پاسخ داده شد .

گفتنی است در این جلسه دکتر رامین رضایی ، مدیر مؤلفه های اجتماعی مؤثر بر سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه نیز، با تشریح ساختار کانون های سلامت محله ، به توضیح کارکرد و نقش آنان در نیل به اهداف کلی نظام سلامت پرداخت.

۲۹ اَمرداد ۱۳۹۷ ۱۵:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید