اخبار

کارگاه آموزشی ایدز در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ثلاث باباجانی برگزار شد

کارگاه آموزشی ایدز در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ثلاث باباجانی برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ثلاث باباجانی ، به مناسبت هفته ملی و روز جهانی ایدز کارگاه  آموزشی با موضوع ایدز و راههای پیشگیری و انتقال آن برای کارشناسان واحد های ستادی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ، ماما ها و بهورزان مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و آرایشگران صبح روز پنج شنبه مورخ 1395/9/25 در سالن جلسات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برگزار گردید .

در ابتدا ضمن قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آقای عبدالهی مسئول طرح و گسترش ضمن اشاره به اینکه در دنیا حدود 37 میلیون نفر مبتلا به بیماری ایدز وجود دارند که 18 میلیون نفر از آنها به دلیل عدم آگاهی از بیماری خود، تحت درمان قرار  نگرفته اند گفت : از سال 65 تاکنون 32 هزار و 670  نفر مبتلا به ایدز در کشورمان شناسایی شده‌اند که از این میان 8 هزار نفر تحت درمان قرار دارند.

 

وی در ادامه با اشاره به مراحل مختلف بیماری افزود : با توجه به این که راه های انتقال عمدتاً با رفتار انسان مرتبط هستند، آموزش به منظور ترویج رفتارهای ایمن، نقش اساسی دارد و به همین منظور تیم سلامت مرکز بهداشتی و درمانی شهرستان باید تلاش کند که در تمامی روستاهای تحت پوشش خود اقدام به برگزاری این کلاس ها نمودند .

 

در ادامه کارگاه آقای سعیدی زاده کارشناس مسئول واحد بیماری های ستاد شهرستان گفت:ایدز  نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود . که بیماری ناشی از ویروس HIV دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول (عفونت حاد) فرد ممکن است برای مدت کوتاهی بیماری شبه آنفلوآنزایی را تجربه کند. به همین دلیل معمولاً این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علائمی دنبال می‌شود که به این مرحله از بیماری، دوره نهفتگی گفته می‌شود. هر چقدر که بیماری پیشرفت یابد، تداخل بیشتری با دستگاه ایمنی بدن پیدا می‌کند و باعث می‌شود که افراد به عفونت‌هایی مانند عفونت فرصت‌طلب و تومور دچار شوند، البته معمولاً در افرادی که دستگاه ایمنی آنها به خوبی عمل می‌کند تأثیرگذار نیست. در نهایت بیماری زمانی وارد مرحله سوم یا ایدز خواهد شد که شمار سلول‌های cd4+ T به کمتر از ۲۰۰ سلول در هر میکرولیتر برسد.

وی در ادامه اهداف برنامه جهانی کنترل اچ ای وی تا سال 2020 را  (( بیش از 90 درصد مبتلایان به اچ ای وی شناسایی شده باشند )) ، (( بیش از 90 درصد مبتلایان شناخته شده تحت درمان با ثبات و پایدار باشند )) و (( در بیش از 90 درصد افراد تحت پوشش درمان ، آزمایش بار ویروس انجام شده ، تعداد ویروس در خون کمتر از 200 باقی مانده باشد)) اعلام نمود.

وی اضافه کرد : این بیماری عمدتاً از طریق آمیزش جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده ، سرسوزن آلوده و انتقال از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی منتقل می‌گردد.

وی  همچنین  رایجترین علائم بیماری ایدز را گلو درد  و سردرد ، تب ، درد عضلانی ، جوش و دانه های پوستی ، کاهش وزن ،سرفه های خشک طولانی مدت ، تعرق شبانگاهی ، عفونت های قارچی و سردگمی و مشکل در تمرکز  عنوان کرد.

۲۵ آذر ۱۳۹۵ ۱۷:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید