اخبار

ده نکته کلیدی تغذیه صحیح در زمان روزه داری

ده نکته کلیدی  تغذیه صحیح در زمان روزه داری
اصول تغذیه صحیح در زمان روزه داری

اصول تغذیه صحیح در زمان روزه داری

 

1-    غذای مصرفی در ماه رمضان باید ساده باشدو نباید خیلی باغذای روزمره فرد روزه دار تفاوت کند.

2-    در ماه رمضان نیز باید حتما همانند سایر اوقات سال ،سه وعده غذایی داشته باشید : افطار ،شام و سحری البته  چون طول شب در فصل تابستان کوتاه است بهتر است پس از صرف یک افطار بسیار ساده وسبک اقدام به صرف شام نماییید.اما در فصل پاییز خصوصا زمستان 3 ساعت پس از خوردن یک افطاری سبک به صرف شام بپردازیید

3-    روزه داران باید از غذاهای متنوع استفاده نمایند، زیرا هریک از غذاها دارای موادی هستند که برای سلامتی بدن ضروری اند.در واقع غذای فرد روزه در بای شامل 5 گروه مواد غذایی باشد این گروهها عبارتند از:

*نان ،سیب زمینی و غلات

*گوشت ،ماهی *تخم مرغ و حبوبات

*شیر ولبنیات

        *میوه ها    

       *سبزیجات

4- در فاصله افطار تا سحر ،آب فراون (12-8لیوان) بنوشید . این کار برای جلوگیری از یبوست و رفع آن ،دفع سموم و مواد زائد از بدن و تنظیم سوخت و ساز بدن ، خصوصا در بیمارانی که کلیه های سنگ ساز دارند مهم و مورد نیاز است .

4-    غذاهای پر فیبر (حاوی الیاف طبیعی گیاهی) بخورید.

میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و حبوبات و غلات در این گروه غذایی جای دارند

6- خوردن آهسته غذا و جویدن کامل آن و نیز دست کشیدن از غذا پیش از سیر شدن کامل که در سخنان پیامبر بارها بر آن تاکید شده است.

7- در ماه رمضان حتما از انواع سبزیجات و میوه های مختلف مثل هویج ،لیمو ،کاهو و کلم بروکلی استفاده کنید. این مواد یک خاصیت مهم دیگر دارند و آن خاصیت ضد سرطانی آنهاست.

8--از گوشت هایی که چربی آنه را جدا کرده اید مرغ بدون پوست ولبنیات کم چرب استفاده کنید و سعی کنید از چربیهای حیوانی استفاده نکنیدزیرا دارای چربی اشباع شده هستند که به نوبه خود باعث افزایش میزان کلسترول خون میشود.

9- مصرف غذاهای آماده بیرون (فست فودها) مثل انواع ساندویچ ها ، پیتزا و الویه آماده و موارد دیگر از این دست را کنار بگذارید.

10- از روغن های نباتی جامد برای پخت و پز استفاده نکنید .به جای آن سعی کنید که غذاها را به صورت آب پز و پخته طبخ نموده و یا از روغن های مایع گیاهی ( مانند روغن های کانولا ) استفاده نمایید.

 اساسا بهتر است تا حد امکان در ماه رمضان از غذاهای سرخ شده استفاده نشودزیرا علاوه بر افزایش چربیهای خون ،موجب سوئ هاضمه ،ورم معده و اختلال در وزن خواهد شد.

 

۴ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید